Kan jeg forlange en ny garanti på taget?

I efteråret 1995 fik vi lagt nyt tegltag, som efter nogle år begyndte at  smuldre.

Leverandøren indvilgede i at lægge et nyt tag inden for den 5  års garantiperiode.

Jeg spurgte, om de så gav en ny garanti på 5 år gældende fra den dato taget blev omlagt.

Jeg fik den besked, at det gjorde de ikke, da det var samme type tag de havde lagt på her anden gang, og at de havde opfyldt deres  garantiforpligtigelse ved at omlægge taget inden for 5 år.

Leverandøren oplyste, at dette var i henhold til lovgivningen.

Er det rigtigt ?

Svar:

Selv om det kan virke urimeligt, har du jo nu fået opfyldt din 5-års garanti, som er den almindelige leverandørgaranti indenfor byggefagsleverandører.

Der påløber ikke en ny 5-årig leverandørgaranti, så leverandøren har derfor ret.

Det virker dog underligt, at der kun er 5 års garanti på tegltage, der normalt skulle kunne holde 30 - 50 år.

Jeg ville skrive og tage forbehold, også overfor fabrikanten.

Så kan du jo se, hvor længe det ny tag holder, og evt. til den tid forsøge at gøre mangler gældende overfor fabrikanten.

Med venlig hilsen

Tom Tønnies

RET&RÅD, Vejen
Tlf.: 75 36 22 44

jug-logo.jpg (14017 bytes)