Må jeg overtage lejligheden efter min søster?

Jeg har igennem de sidste 2 år boet i en lejelejlighed sammen med min søster og hendes mand.

Min søster og hendes mand påtænker at købe hus inden for det næste års tid, hvorfor jeg selvfølgelig gerne vil overtage lejligheden.

Jeg har tidligere kontaktet administrator for at blive optaget på lejekontrakten - både min søster og hendes mand står på lejekontrakten - men jeg har af administrator fået oplyst, at det kunne jeg ikke.

Mit spørgsmål til jer er således, om jeg kan kræve at komme på lejekontrakten, og om det overhovedet er nødvendigt for at overtage lejligheden?

Kan administrator nægte min optagelse på lejekontrakten, eller kan jeg blot blive boende, selvom lejlighedens andre beboere flytter folkeregisteradresse?

Svar:

Hvis du og din søster havde boet alene i lejligheden, så ville du have haft ret til at fortsætte lejemålet efter lejelovens § 77a, når din søster flyttede, idet I ville have haft fælles husstand i mere end to år, og idet du er en af de personer, der er "medlemmer af lejerens husstand".

Men da din søster har en ægtefælle, og da de begge står på lejekontrakten, kan lejelovens § 77 a ikke bruges. Det fremgår blandt andet af følgende afgørelse:

"Frederiksberg boligrets dom 1996-02-23 (BO 9501088-3) refereret i GD 1996 19: Bestemmelsen fandtes ikke at kunne finde anvendelse til fordel for lejerens søster, idet lejeren havde en samlevende ægtefælle".