Har jeg krav på at kunne låse mit værelse?

Jeg har lige lejet et værelse i en tre-værelses lejlighed, med tre forskellige lejere.

Jeg mener, at jeg har ret til at få en nøgle til at aflåse mit værelse, men min udlejer nægter at give dette og har truet mig med, at jeg skal finde et andet sted at bo.

Hendes forslag er, at jeg skal betale for en hængelås, men det er en dårlig løsning, for jeg vil også have mulighed for at låse   værelset af indefra.

Er det urimeligt, at jeg kræver at kunne låse af til mit værelse?

Forsikringsmæssigt står jeg også skidt, hvis ikke jeg kan låse af  for mine egne ting.

Jeg har haft værelset i knap en måned, men er ikke flyttet ind endnu pga. denne mangel.

Svar:

Som lejer har du krav på en nøgle til dit lejemål, og du kan nægte, at din udlejer har en nøgle til dit værelse. Dit krav er hjemlet i lejelovens § 9 stk. 1 sidste pkt., som du kan læse i sin fulde tekst i vor lovsamling..