Må jeg købe en lejlighed og smide lejeren ud?

Kære brevkasse,

Jeg har fået tilbudt en rest-ejerlejlighed på Østerbro til en fordelagtig pris. Lejligheden bebos i øjeblikket af en lejer, som har boet dér i mange år.

Kan jeg med baggrund i særregel for opsigelse (emne 753) opsige denne lejer - med 1 års varsel samt orientering om klagemuligheden - for selv at bebo lejligheden?

Er der specielle forbehold ved "rest-ejerlejligheder"?

På forhånd tak for hjælpen.

Svar:

Lad være med at købe lejligheden, for du kan ikke opsige lejemålet med et års varsel, såfremt lejeren protestere imod opsigelsen, se lejelovens § 84 litra b under denne linjes lovsamling.

Køber du ejerlejligheden, risikerer du at skulle være udlejer i de følgende mange år.