Er min lejer ansvarlig for, at hendes BH med bøjle har ødelagt vaskemaskinen?

Jeg har en lejer, en ung pige, der bruger BH med bøjle. Jeg har en gang pillet en bøjle ud, som sad fast i vaskemaskinens tromle. I dag måtte jeg så have reparatør på, fordi bøjlen var kommet helt udenfor tromlen. Der sad ikke en, men to bøjler.

Hvem skal så betale for montørens arbejde

SVAR:

Hvis din lejer ved "uforsvarlig adfærd" forvolder skade, så er lejeren erstatningsansvarlig og skal betale for montørens arbejde, se lejelovens § 25 stk. 2 under denne linjes lovsamling.

Men efter det oplyste vil der kun være tale om en uforsvarlig adfærd,  hvis lejeren var bekendt med, at stiverne fra hendes brystholdere kunne beskadige vaskemaskinens tromle.

Har du advaret hende mod at vaske bh'er med bøjler i maskinen, kan du sende regningen videre til hende. Ellers må du selv betale regningen og meddele din lejer, at hvis hendes bøjle-bh'er i fremtiden volder skade på  vaskemaskinen, så kommer hun til at betale.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Kommentar

Jeg tvivler stærkt på, at denne lejer ikke har været bekendt med, at BH-bøjler skader vaskemaskinen. Det får man at vide i de fleste lingeributikker, og det seneste år har der været reklamer i blade og i fjernsynet for en BH, hvor man kan klikke bøjlerne af, så de ikke skader vaskemaskinen (og det bliver sagt tydeligt i reklamen). Det står i vaskeanvisninger fra Forbrugerstyrelsen og andre steder. Der reklameres jævnligt for vaskeposer til BH'er i reklameaviserne.

Desuden står det i de fleste brugsanvisninger til vaskemaskiner.

Derudover burde hun havde lugtet lunten. Det er jo sket før, og man burde undre sig over, hvor bøjlen er blevet af, når BH'en kommer ud uden.

Kort sagt: Her i huset er vi samstemmende enige om, at det bare ikke kan passe, at hun ikke vidste det. :-)

Venlig hilsen Anne