Kan boligforeningen kræve at have en ekstranøgle til min lejlighed hos viceværten?

Må en vicevært have nøgler til alle lejemål liggende?

I den boligforening jeg boede i før, fik vi brev om at man ikke længere måtte have nøglerne liggende hos viceværten. De måttet altså ikke have adgang til folks lejligheder.

Der hvor jeg bor nu, har viceværten en nøgle, og jeg kan ikke få den udleveret.

Hvilken boligforening har ret?

SVAR:

Boligforeningen har IKKE ret til at have en nøgle til din lejlighed, medmindre du vil være med til det.

Derfor kan du sende boligforeningen et anbefalet brev,  som du - af bevismæssige grunde - beholder en kopi af, og hvor du anmoder om at få udlveret alle ekstranøgler til din lejlighed, idet boligselskabet/viceværten ikke kan forlange at have en nøgle til dit lejemål.

Skriv at du ønsker skriftligt svar, da du om nødvendigt agter at gå videre med sagen.