Kan vi kræve, at indeståendet på den indvendige vedligeholdelseskonto bruges til forsatsvinduer?

Vi bor i en ganske almindelig 3-værelseslejlighed hos en privat udlejer.

Nu står vi i den situation, at vi godt ville installere ekstra forsatsruder på grund af høje varmeregninger hvert år. Jeg har derfor henvendt mig til udlejer og spurgt om det var muligt at få det dækket over vedligeholdelseskontoen (der står ca kr. 9.000), men da udlejeren har rodet sig uklar med bestyrelsen i beboerforeningen, har hun ikke lyst til at give mig lov til at bruge nogle af pengene fra vedligeholdelseskontoen til det.

Så spørger jeg: "Om hun er i sin gode ret til at sige nej, eller om vi kan kræve vor ret"?

SVAR:

Pengene på den indvendige vedligeholdelseskonto kan som udgangspunkt kun benyttes til maling, hvidtning og tapetsering af jeres lejlighed, og det fremgår af lejelovens § 23 stk. 1, som I kan læse under denne linjes lovsamling.

Men står der mere end tre års hensættelser på kontoen, og er jeres lejlighed "i vel vedligeholdt stand", så kan I forlange, at der bruges penge på fx forsatsvinduer, se lejelovens § 23 stk. 2.