Kan udlejer forhøje min husleje på grund af "modernisering" af badeværelset?

Jeg har fået et brev af min udlejer, vedr. huslejestigning pga. MODERNISERING af badeværelse.

Det hele startede med at vores underbo fortalte os om hendes gule pletter på hendes loft,  foresaget af vand fra vores badeværelse. Vi kiggede godt og grundigt inde under vores siddebadekar  og kunne konstatere at afløbet var stoppet. Vi kontaktede vores udlejer, da vi ikke selv kunne komme til at rense det, og han sendte et vvs-firma op i lejligheden for at udbedre det stoppede afløb.

Da de ikke kunne rense afløbet ordentligt, blev de nødt til at brække det gamle siddebadekar ned,  og bagefter opstille noget nyt. Mureren var igang i en uge, hvor vi ikke kunne bruge vores badeværelset og vores soveværelse, og bagefter havde vi et "nyt" badeværelse. Nye klinker og ny bruser, resten af det monterede var det gamle, og tapetet + malingen måtte vi selv købe og sætte op. Tapetet i vores soveværelse hænger i laser, gulvbrædderne er blevet skæve, og på nogle af dørpanelerne er malingen knækket pga. vandskaden.

Nu har vi fået en huslejestigning pga. modernisering af badeværelse på 10 % af halvdelen af beløbet, svarende til 104 kr. pr. måned. Vi mener ikke, at han kan tillade sig at kalde det en modernisering, men at det blot er en reparation af det udlejede, som han alene burde betale, da vi ikke selv kunne gøre noget for at forhindre det. Bygningen er fra 1937 og det var det gamle badeværelse også.

SVAR:

   Den omtalte fremgangsmåde holder ikke vand rent juridisk, for her er ganske rigtigt tale om almindelige vedligeholdelse.

   Jeres udlejer skal give jer mulighed for at komme med indsigelse med forhøjelsen, og har han ikke gjort det, så er forhøjelsen ganske enkelt ugyldig, dvs. uden nogen som helst virkning for jer. Det fremgår helt klart af lejelovens § 59 stk. 2, som I kan læse under denne linjes lovsamling.

   Send eventuelt jeres udlejer et anbefalet brev, som I - af bevismæssige grunde - beholder en kopi af, og hvor I meddeler, at der er tale om almindelig vedligeholdelse, samt at lejeforhøjelsen er ugyldig, da I ikke har fået mulighed for at gøre indsigelse mod den.