Må en boligsøgende tilbyde udlejer dusør?

Må man i en annonce, hvor man søger efter en bolig, skrive "dusør gives"?

Jeg har flere gange set sådanne annoncer: "Lejlighed søges.  3-4 vær.   Mdl. husleje max 3.500,- kr.  Dusør gives."

SVAR:

Lejelovens  § 6, stk. 1 forbyder udlejeren at modtage vederlag, og udlejeren kan straffes med bøde eller hæfte for at modtage dusør. Lejeren kan desuden i de følgende 5 år kræve dusøren tilbagebetalt med tillæg af renter. det kan du læse mere om på emne nr. 714.

Lejeren kan ikke straffes for at tilbyde eller betale dusør til udlejeren.

Da annoncen opfordrer udlejere til at begå ulovligheder, vil aviser, der bringer en sådan annonce, overtræde markedsføringsloven.