Bliver det værelse, som vi udlejer, betragtet som en lejlighed, hvis vi indretter et thekøkken?

Vi overvejer for tiden at udleje et værelse i vores hus. Vi vil gerne gøre en evt. lejer den tjeneste at installere et thekøkken (kogeplader + ovn).

Gør vi dermed lejemålet til en lejlighed i stedet for et værelse?

Lejeren vil få en etage for sig selv med værelse, mellemgang, hvor tekøkkenet skal placeres, og toilet/bad.

SVAR:

Pas på med at indrette et thekøkken, for det kan meget let bevirke, at det lejede bliver betragtet som "en lejlighed" i stedet for "et værelse", og dermed kan I ikke længere opsige lejeren med en måneds varsel efter lejelovens § 82 litra a og § 86 stk. 1 sidste pkt., som du kan læse under denne linjes lovsamling.

I stedet skal I opsige lejeren med et års varsel, idet jeres ejendom er blevet et tofamiliehus, se eventuelt lejelovens § 82 litra b og § 86 stk. 2.

Et par kogeplader og en ovn kan sandsynligvis godt gå an som en del af værelset, men der må ikke være vask med afløb i relation til sådanne installationer. I så fald vil det være "en lejlighed", selv om I benytter udtrykket "et værelse" i kontrakten.