Kan udlejer både kræve 3 måneders leje i depositum og  3 måneders forudbetalt leje?

I forbindelse med indflytning i en lejlighed er jeg blevet opkrævet depositum for tre måneder, samt forudbetalt husleje for 3 måned frem. Jeg forstod dette med den forudbetalte husleje således, at jeg dermed havde betalt 3 måneder forud, og altså ikke behøvede at indbetale yderligere før efter udløbet af denne periode. Nu er jeg imidlertid blevet rykket for huslejen for den første måned og har fået som begrundelse, at de 3 måneders forudbetaling var udlejers sikkerhed for, at jeg ikke flyttede "midt om natten" fra en ubetalt husleje.

Er det lovligt på den måde at opkræve en lejer for i alt 6 måneders depositum?

 SVAR:

Ja, det er fuldt ud lovligt, for en udlejer må kræve et depositum på op til tre måneders husleje SAMT op til tre måneders forudbetalt husleje, se eventuelt lejelovens § 34 under denne linjes lovsamling.

Når du engang opsiger lejemålet, har du ret til at bo den forudbetalte husleje af i din opsigelsesperiode.

Du kan læse mere om depositum på emne nr. 733 og om forudbetalt leje på emne nr. 734.