Skal jeg betale for gulvafhøvling?

Jeg har  i januar 1998 opsagt min lejlighed til fraflytning pr. d. 01.05.1998. Jeg flyttede d. 29.04.1998.

Jeg havde i sin tid indbetalt 3 mdrs. husleje og 3 mdrs depositum. Jeg boede de 3 mdrs husleje op og regnede så med at få mit depositum tilbage.

Der findes ingen regler i ejendommen om at lejligheden skal fremstå som nymalet, men det var min lejlighed.

Lejligheden havde plasticmalede gulve, da jeg overtog lejligheden. Jeg ofrede af egen lomme en gulvafhøvling.

Efter 3 mdr kom afregningen så fra ejendomsselskabet.

De har sendt mig et tilbud på afhøvling af gulve på kr. 4.500. IKKE EN REGNING - men de har alligevel fratrukket beløbet i mit depositum.

Jeg fik altså tilsendt et girokort pa kr. 1500.

Jeg har ikke betalt dette belob, da jeg finder det ganske uhørt at skulle betale for afhøvling af gulve ud fra et tilbud. Jeg ved fra den nye lejer, at gulvene ikke er blevet og ikke skal høvles af.

Til sidst skal jeg bemærke, at ejendomsselskabet endnu ikke har rykket for pengene.

SVAR:

Udlejeren kan slet ikke gøre krav gældende vedr. istandsættelse når der er forløbet mere end to uger fra din fraflytning, se lejelovens § 98 stk. 2. Derfor har du krav på at få det fulde depositum tilbage.

Send udlejer et anbefalet brev, som du - af bevismæssige grunde - beholder en kopi af, og hvor du forlanger at få det fulde depositum tilbagebetalt, da der ikke inden fristen på to uger er gjort krav gældende mod dig,.