Må jeg opsætte en flagstang?

Jeg bor i en rækkehusbebyggelse - kategori ejerlejlighed - hvor alle beboere har en meget lille for- og baghave, alle adskilte med hæk/hegn. Hver lejlighed (rækkehus) består af stueetage og 1. sal.

I ejerforeningens reglement står der, at man ikke må opsætte en flagstang eller parabolantenne - ejerforeningen er tilsluttet TeleDanmarks kabeltv. Ved seneste generalforsamling blev det oplyst, at der forelå en dom (andet sted i Danmark) for at man ikke kunne nægte opsætning af parabolantenne - hvilket nogle beboere har. Jeg måtte til trods herfor alligevel ikke sætte en flagstang op, ledsaget af bemærkningen: "Bebyggelsen skulle ikke ligne en kolonihave".

Skal jeg igennem en vedtægtsændring eller kan jeg sætte en flagstang op evt. med henvisning til den omtalte paraboldom?

SVAR:

Der er ganske rigtigt faldet en dom om en parabolantenne, men dels er den meget konkret, og dels kan den ikke benyttes til at gennemhulle hele vedtægten.

Ejerforeningen kan nægte dig at opsætte en flagstang, og der er kun en vej frem, hvis du vil have dannebrog til tops i din have. Nemlig at få ændret vedtægterne på næste generalforsamling i ejerforeningen.