Skal jeg betale for renovation på en ubebygget grund?

Jeg har hidtil (d.v.s. i ca. 25 år) betalt de beløb, som stod opført på ejendomsskatteopkrævningerne for min ubebyggede sommerhusgrund.

Men nu opdager jeg, at der på skatteopgørelserne også har været inkluderet et beløb for renovation. Det er jo meningsløst, da grunden er ubebygget og aldrig har været benyttet til nogetsomhelst.

Kan jeg kræve renovationsafgifterne tilbagebetalt? Det drejer sig jo om mange tusinde kr i årenes løb. Alene for i år er beløbet over 1000 kr (inklusive moms).

Kommunens metode minde mig om den, som visse svejtsiske fupfirmaer benytter, når de sender regninger til folk for optagelser - som de aldrig har bestilt - i internationale telefax- og telefonbøger (som ofte slet ikke eksisterer) i håb om, at de pågældende betaler uden at tænke nærmere over det.

På forhånd tak for svaret.

SVAR:

Efter miljøbeskyttelsesloven kan kommunen indføre ordningen til bortskaffelse af husholdningsaffald, og det er den, der har tinglyst adkomst på grunden, der skal betale. Derfor kan du fuldt ud lovligt forpligtes til at betale for en ubebygget sommerhusgrund, selv om det virker komplet urimeligt.