Klage over havemand

Vi er et ægtepar, der sidste sommer byggede vores drømmehus (parcelhus). Efter byggefirmaet var færdige, fik vi en havemand til at lægge fliser i indkørslen, gangsti rundt om huset og terrasser. Han grubede også jorden og anlagde græsplæne. Til sidst plantede han en hæk.

Vores problem er nu, at vi er utilfredse med flere ting. Et par fliser er sunket ned grundet dårlig fundering. Ca. halvdelen af hækplanterne er gået ud eller er meget dårlige. Og græsplænen er rimelig pæn, men mange steder er jorden sunket sammen og har skabt dybe furer, riller og huller. Det er meget svært at slå plænen pga. af disse ujævnheder.

Vi har så kontaktet manden, der efter meget lang tid endelig kom forbi og kiggede på skaderne. Han lovede at udbedre det hele "i næste uge" uden yderligere omkostninger for os end lidt jord, der skulle lægges på græsplænen.

Vi har nu kontaktet ham adskillige gange (op til flere gange pr. uge), hvor han konstant lover, "at han kommer forbi i begyndelsen af næste uge". Dette har stået på siden påske.

Vi er ved at være enormt sure på ham, da han konstant lover at komme forbi, men aldrig dukker op eller giver besked.

Hvad gør vi? Truer ham med en advokat? Får en advokat til at skrive til ham? Hvordan får vi eventuelt dele eller alle vore penge tilbage for den del af arbejdet, som ikke er udført tilfredsstillende?

Kort og godt savnes nogle gode og EFFEKTIVE råd om, hvordan vi kan "vride armen om" på ham, så han enten STRAKS laver tingene som lovet, eller tilbagebetaler os nogle af pengene.

Hjælp!

Mvh. P. & R. L.

Svar

Jeg kan kun give dig det råd, at du bør reklamere skriftligt i anbefalet brev over manglerne ved det udførte arbejde . I brevet skal du henvise til de talrige tidligere reklamationer og afslutte med et meddele, at sagen vil blive overgivet til din advokat, hvis udbedringen ikke er påbegyndt inden 8 dage.

Det lyder som om, at der ganske klart er mangler ved det udførte arbejde, og at du har krav på udbedring. Hvis dette ikke sker, har du krav på en erstatning svarende til udbedringsomkostningerne.