Må lejer medtage sit komfur ved fraflytning?

Min veninde, som har boet i en ældre lejlighed i København i 21 år, har omsider fået en ny og bedre lejlighed andet sted i byen.

Da min veninde flyttede ind for 21 år siden, arrangerede den daværende ejerinde af boligblokkene, som selv administrerede boligerne, at min veninde købte den forrige lejers gaskomfur. Ellers skulle ejerinden købe og opsætte et gasbord og 2 gasapparater.

Efterhånden viste det sig, at komfuret ikke var særligt godt. Og min veninde købte i stedet et helt nyt og temmelig dyrt komfur, som hun stadig har, og er meget glad for. Hvorfor hun også har i sinde at tage det med sig til den nye lejlighed, hun har fået.

Der er imidlertid kommet nye ejere af boligblokken. Og der er kommet ny administrator, som påstår, at min veninde skal efterlade sit komfur i lejligheden. Uagtet at min veninde stadig har regningen på komfuret. I lejekontrakten er der ikke anført at der komfur i lejligheden.

Er der nogen steder i lejeloven eller boligloven anført nogen mindstekrav om forefindelse af komfur eller varmeplader? Jeg kan ikke finde noget i lejeloven.

Desværre beholdt min veninde ikke det gamle komfur; men lod det gå på "Dumpen". Eller kunne hun jo have installeret det igen.

SVAR:

Efter det oplyste kan din veninde på ingen måde blive dømt til at lade komfuret blive stående, for hun kan ikke forpligtes til at aflevere det lejede i bedre stand (og herunder udstyrsstand), end det var i ved indflytningen, se eventuelt lejelovens § 98, stk. 1, sidste punktum.

Din veninde har jo overtaget en lejlighed uden komfur, idet hun selv købte og betalte et komfur. At hun købte det af den tidligere lejer har ingen betydning.