Hvad kan vi kræve i ekstra leje for vore møbler?

Vi agter at fremleje vores lejede lejlighed i 5 måneder, da vi skal til en anden del af landet for at arbejde midlertidigt. Vi vil fremleje den møbleret og har et par spørgsmål:

1) Er der regler for, hvad man kan kræve i "ekstra" leje (dvs. ud over vores husleje) for møbler?

2) Vi betaler vand, varme og el a conto. Der ingen målere til lejligheden, så udgiften fordeles på alle lejligheder og gøres op en gang om året. Hvordan opgør vi fremlejetagers betaling for vand, varme og el over kun 5 måneder. Vi går ud fra, at hun betaler samme a conto som os. Kan vi evt. kræve en husleje, der omfatter både lejen og a conto, med en skriftlig aftale om, at dette omfatter både husleje og forbrug uden senere at skulle gøre dette op forhold til det faktiske forbrug.

3) Hvad skal der betales i stempel på lejekontrakten?

Svar:

Når I fremlejer, skal I - "inden fremlejeperiodens begyndelse" - give jeres udlejer en kopi af fremlejeaftalen, se eventuelt lejelovens § 70 stk. 3.

Mig bekendt er der ingen regler for, hvad I kan kræve i leje for møblementet, men sørg for at denne omkostning står for sig selv, så jeres lejer betaler samme husleje som jer (plus et beløb pr. måned for at leje møblementet).

I kan udmærket lade el, vand og varme være inkluderet i huslejen - og derfor hæve den med det aconto-beløb, som I selv skal betale pr. måned. Det vil ganske rigtigt være det nemmeste.

Fra d. 01.01.2000 skal lejekontrakter og fremlejekontrakter ikke stemples.