Må min nabo have opklodset bil i sin have?

Vi bor i et villakvarter, hvor naboen nu har haft en bil (uden nummerplader) klodset op i haven i mere end et år.

Må han det?

Det lyder måske lidt småligt, da det jo højest kan forstyrre vor udsigt lidt, men ikke desto mindre er vi interesserede i svaret af principielle årsager.

Desuden lod vi for 1 1/2 år siden for egen regning (ca. 9.000) opføre et raftehegn i skellet, da der ikke var nogen anden afgrænsning grundene imellem.

Er det nu for sent at tvinge naboen til en deling af denne udgift?

Småligheden længe leve!

Svar:

Jeg kender ingen regler, der forhindrer jeres nabo i at have en bil "klodset op i haven", men derimod en del sager, hvor naboer forgæves har klaget over andres samlermani på deres grunde.

Det er kun hvis bilen på en eller anden måde udgør en forureningsfare, at kommunen - helt nøjagtig teknisk forvaltning - kan skride ind.

Når I selv har valgt at opsætte et raftehegn, kan I ikke efterfølgende vælte en del af udgiften over på jeres nabo. I stedet skulle I have bedt hegnssynet se på forholdene, så det kunne tage stilling til et hegn - og til fordelingen af omkostningerne. Men det kan I eventuelt gøre, når hegnet engang skal udskiftes.