Kan jeg få garanti mod opsigelse i 1 år?

Allerførst: Tak for dette gode initiativ....

Jeg skriver til Jer, fordi jeg af arbejdsmæssige årsager står overfor at skulle flytte fra København til Haderslev.

Min problemstilling er den, at jeg og min familie kun skal være bosiddende i Haderslev i 1 år, idet jeg qua mit officersjob kun er udstationeret i dette tidsrum. Da vi sælger den andelslejlighed vi fraflytter, ønsker jeg derfor at sikre mig, at vi vil kunne blive boende i den bolig vi lejer i Haderslev under hele min udstationering. Med andre ord, så ønsker vi ikke at stå i en situation, hvor vi pludselig bliver opsagt og dermed er tvunget til at skulle flytte endnu engang i løbet af det kommende år.

Spørgsmålet er derfor, hvorledes jeg i forbindelse med indgåelsen af en lejekontrakt kan sikre mig, at jeg ikke opsiges inden for det første år ?

Svar:

Rent juridisk er der intet til hinder for, at din udlejer garanterer, at lejemålet ikke fra hans side kan opsiges det første år.

Ligeledes kan udlejeren, hvis der fx er tale om et parcelhus, indgå et tidsbegrænset lejemål, som udløber automatisk pr. en bestemt dato, fx efter et år, og som ikke kan opsiges fra hans side i lejeperioden.