Hvor meget kan en person i uskiftet bo give afgiftsfrit?

Jeg vil gerne vide, hvor meget en person, der sidder i uskiftet bo, skattemæssigt må give som gave til sine børn.

Jeg er fuldt ud klar over de 71,500 kr. pr. fra hver af forældrene til børn, men må der fra een person i uskiftet bo også gives 2 x 71.500 kr., det er jo egentlig begge forældrenes fællesformue, som den tilbageværende råder over.

SVAR:

En person, der sidder i uskiftet bo, kan kun give een årlig afgiftsfri gave på op til 71.500 kr. (2023) til hvert barn og hvert barnebarn.

Jeg er meget sikker på, at dette er en korrekt fortolkning, selv om du ikke kan finde svaret direkte i loven. Svaret står på side 28 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 254 af 04.05.1995.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600