Er rykkergebyr på 100 kr. for radio-licensbetalingen lovligt?

Da jeg ikke nåede at indbetale min radiolicens rettidigt, har jeg nu fået en opkrævning, hvor licensen kr 127 er pålagt et rykkergebyr på kr 100,-.

Det står på indbetalingskortet.

100 kroner er ikke en herregård, men i forhold til 127 kroner synes jeg, det er i overkanten, og jeg kunne jo få en regning med et meget større gebyr en dag.

Hvad er grænsen for hvor stort gebyr der kan opkræves?

SVAR:

Efter lov om radio og tv-licens kan kulturministeriet fastsætte, hvor store rykkergebyrer, der må opkræves, og de kan maksimalt være på 200 kr., jf. lovens § 61 stk 3.

Uanset om du kun skylder fx to kr., risikerer du at blive afkrævet et rykkergebyr på 100 kr., såfremt du ikke har betalt på seneste rettidige indbetalingsdag.