Passiv bestilling af SonoBasis telefonsvarer.

Jeg har lige fået kvartalsregning fra Sonofon.

Hvis man ikke længere vil benytte sig af "SonoBasis" telefonsvarer, som indtil nu har været gratis, skal man afmelde den, ellers koster det "11 øre om dagen".

Jeg mener ikke dette er god forretningsskik og det er vel næppe lovligt.

SVAR:

Efter vor vurdering har du fuldstændig ret: Det forekommer også os at være er i strid med god markedføringsskik at sælge en ydelse på den omtalte måde. Nemlig ved at levere den gratis og senere indføre betaling ad bagdøren, fordi en masse telefonkunder aldrig får sig taget sammen til at afbestille den hidtil gratis service!

Såvel min kompagnon på denne linje som jeg har et Sonofon-abonnement, så vi betaler måske også ydelsen, da ingen af os læser de meddelelser, der kommer fra selskabet. Og hvis i tusindevis af andre kunder ligeledes kommer til at betale for en ydelse, de ikke benytter - af ren passivitet, vil det være en oplagt sag for Forbrugerombudsmanden. Du kan eventuelt sende ham en skriftlig forespørgsel, hvor du beder ham vurdere, om Sonofon overtræder markedsføringsoven.