Kan min kapitalpension ophæves i utide?

Jeg er ansat på en tjenestemandslignende kontrakt, hvor mit firma i tilknytning til min løn indbetaler 15 % af min lønsum til en kapitalpension. Jeg afgør selv, hvorledes min kapitalpension placeres og forrentes.

Grundet forskellige uheldige økonomiske omstændigheder kan jeg nu se en fordel i at få udbetalt min kapitalpension - trods det meget høje skattetræk ved en utidig udbetaling af kapitalpensionen.

Mit spørgsmål er, kan min arbejdsgiver forhindre, at jeg får min kapitalpension udbetalt ?

SVAR:

Det fremgår med stor sandsynlighed af den indgåede pensionsopsparingaftale, at din arbejdsgiver kan modsætte sig, at du ophæver kapitalpensionen i utide. Der er derfor ikke andet at gøre end at søge at få samtykke til ophævelse fra din arbejdsgiver.

Ved ophævelse i utide skal der betales en afgift på 60%, som straks bliver modregnet, således at du kun får udbetalt 40% af indeståendet.