Kan bilforhandler løbe fra batterigaranti?

Kære Advokathjælp

Hjælp mig......

Jeg købte i sep. 1995 en ny bil. Under reklamatiomsret i reklamationsbestemmelserne står skrevet:

"Der er ét års fuld reklamatiomsret på det med den nye bil leverede batteri. Hvis der opstår mangler ved batteriet efter ét års forløb, så udskiftes batteriet og kunden debiteres i forhold til, hvor lang tid batteriet har været i brug; dvs. at kunden får et nyt batteri med fuld reklamatiomsret og betaler kun dette batteri i forhold til, hvor mange af de 36 måneder batteriet har været i brug."

Efter 17 måneder fra købsdato skulle mit batteri udskiftes grundet fejl, forhandleren oplyste mig da, at der efter jeg havde købt bilen var lavet om i reklamatiomsbestemmelserne og der nu kun var 1 års garenti på batteriet.

Mit spørgsmål er nu: Kan der laves om på de gældende reklamationsbestemmelserne efter jeg har købt bilen?

SVAR:

Forhandleren må gerne stramme reklamationsbestemmelserne, men dette får kun virkning for dem, der køber bil på baggrund af de nye betingelser.

Forhandleren kan derimod IKKE efterfølgende ændre på den aftale, som blev indgået, da du købte bilen.

Du bør derfor holde fast på, at du kun skal betale 17/36 af prisen på et nyt batteri