Kan pensionsordning udbetales ved det fyldte 55. år?

Er der muligt at oprette pensionsordninger, der kommer til udbetaling før man er 60 år? - f.eks. som 55-årig.

SVAR:

Efter pensionsbeskatningsloven er tidligste udbetalingstidspunkt det fyldte 60. år, medmindre Ligningsrådet har givet dispensation for en lavere aldersgrænse.

Der er en lang række tilfælde, hvor aldersgrænsen er 55 år. Dette gælder f. eks. piloter, stewarder og stewardesser i en række flyselskaber. For balletdansere ved Det kongelige teater er aldersgrænsen (pensionsalderen), som er godkendt af Ligningsrådet, helt nede på 40 år.