Må vores nabo brænde et 10 m højt bål i haven?

Vores nabo samler hvert år grene og haveaffald sammen og brænder det hele af på en gang i september.

Sidste år var det 3 meter højt og lige så bredt. Han placerer det 3 meter fra skellet (hvor vi lige på vores side, har opsat nyt hegn af træ) og fra skellet er der 4 meter til vores hus. Sidste år gik flammerne, da det brændte højst nok 10 meter op i luften og og vi kunne mærke heden helt inde i huset.

Hvordan er reglerne?

Hvad hvis der sker skade på huset?

Eller han brænder hegnet af ?

Svar:

Jeres nabo bliver erstatningsansvarlig, hvis hans bål medfører skader hos jer.

Hvis bålet udgør en fare for jeres ejendom, kan politiet udstede et påbud om, at det ikke må tændes, eller at det skal slukkes

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk