Kan jeg kræve prisdifferencen udbetalt ved ombytning af min hustrus nye pels?

Jeg har købt en pels til 15.000 kr. til min kone i julegave

Den passede ikke helt til fruens smag og vi fandt en anden, der senere viste sig at være billigere - 8.000 kr. Vi håbede at kunne få differencen udbetalt, men nej.

Nu er det jo kun hver 3die år jeg køber pels til fruen og det er jo lidt lang tid at have pengene stående. Kan jeg kræve differencen udbetalt??

For 3 år siden købte jeg en pels i samme forretning til 14.000kr, så jeg burde jo have "stamkundestatus"!

Svar:

Efter dansk lovgivning er udgangspunktet, at købt er købt, og der er ingen bytte- eller fortrydelsesret. Det er udelukkende, hvis der er fejl eller mangler ved det købte, at køberen kan komme igennem med krav om reparation, ombytning m.v.

En del forretninger har frivilligt indført ordninger med bytte- og fortrydelsesret, men har den  pågældende pelsforretning ikke gjort det, har du hverken krav på at bytte varen eller få penge tilbage. Derfor kan du ikke kræve differencen udbetalt.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk