Kan ejendomsmægler kræve, at jeg sætter prisen ned med 200.000 kr.?

Min gamle lejlighed har stået til salg hos ejendomsmægler i København til 2.395.000 i 5 måneder, og det er således 1 måned tilbage af vor kontrakt.

Mægleren vil nu have mig til at sætte lejligheden ned til 2.195.000 kr., så den "matcher markedet" som han nu siger.

Mit spørgsmål er: Har han nogen som helst rettigheder til at tvinge mig til at nedsætte prisen eller evt. at acceptere et bud, der ligger lavere end udbudsprisen?

Svar:

Mægleren har ikke ret til at kræve, at du sætter prisen ned, eller at du accepterer et lavere tilbud end udbudsprisen, medmindre noget sådant skulle være udtrykkeligt aftalt mellem dig og mægleren.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.

Århus