Kan jeg drages til ansvar, hvis en anden har misbrugt mit sygesikringskort?

Jeg sad ved en familiesammenkomst forleden, og vi begyndte at diskutere sikkerheden ved at gå rundt med sygesikringskortet i sin pung, da der står CPR nummer på, og dette kan misbruges af andre, hvis man fx skulle tabe pungen.

Personen kunne måske bruge sygesikringskortet til at fx låne nogle bøger på biblioteket i ens navn, eller måske indgå forskellige økonomiske aftaler i ens navn.

Hvorvidt ville man kunne drages til ansvar for sådanne aftaler, hvis en anden person er kommet i besiddelse af ens sygesikringskort??

Gælder en legitimation ved sygesikringskort??

Svar:

Man kan ikke drages til ansvar, fordi man har tabt sin pung og en anden har misbrugt ens sygesikringskort.

Det bliver bibliotekets eller den forretningsdrivendes eget problem, hvis sygesikringskortet er blevet accepteret som den eneste slags legitimation.