Må en restaurant kræve 250 kr. for hver gæst, der ikke er mødt op?

Da jeg for nogen dage siden var ude og spise med en masse gode venner, havde vi bestilt bord til det antal vi regnede med at blive. Men der var et par stykker der ikke kom.

Restauranten forlangte at få 250 kr for hver af de personer, der ikke var kommet.

Må de godt det?

Det var jo noget af en ekstra regning at få.

Svar:

Ja, det må restauranten godt, hvis du på forhånd har bestilt en bestemt menu til et bestemt antal personer. I denne situation har du købt en vare, der skal produceres, og det bliver din økonomiske risiko, hvis der alligevel ikke bliver brug for varen.

Har du derimod blot bestilt bord til et antal personer og ingen menu, må restauranten ikke opkræve den omtalte betaling.