Gælder garantien på brugt bil ikke batteriet?

Jeg ved at hvis man køber en brugt bil, så har man automatisk 6 måneders garanti.

Bilen er købt medio oktober 2004, og nu dur batteriet ikke, bilen kan ikke starte.

Jeg har ringet til forhandleren og han siger at alt dækkes af garantien, bare ikke de elektriske dele, altså dækker garantien ikke batteriet, er det korrekt??

Svar:

Hvis du køber en brugt bil hos en forhandler, så har du ikke automatisk seks måneders garanti. Du har derimod to års reklamationsret efter købelovens almindelige regler om forbrugerkøb.

Forhandleren kan godt give en ekstra garanti, fx at alle fejl bliver udbedret gratis inden for seks måneder. Og her kan forhandleren vælge at undtage visse fejl, fx de elektriske dele.

Derfor kan det - desværre for dig - være rigtigt, at du selv skal betale for en udskiftning af batteriet, nemlig hvis dette fremgår af vilkårene for den ydede garanti