Har vi normal 2-års reklamationsret på varmtvandsbeholder, som er specialfremstillet til os efter mål?

Jeg har for et år siden købt en "rustfri" varmtvandsbeholder hos en professionel producent. Beholderen er specielt fremstillet efter mål, da den skulle passe i et eksisterende anlæg. Pris 12.000 kr.

Efter mindre end et halvt år var den gennemtæret, og nu ubrugelig. Fejlen skyldes tydeligvis, at der er er anvendt to typer materiale, der korrosionsmæssigt ikke kan enes.

Men producenten siger, at når beholderen er leveret på bestilling efter mine mål, så er der ingen form for garanti på den.

Kan det være rigtigt, at købeloven ikke gælder i dette tilfælde?

Svar:

Hvis du som forbruger har købt en varmvandsbeholder, der bliver specialfremstillet, er der to års reklamationsret efter købelovens § 83, som du kan læse under denne linjes lovsamling.

Du kan i øvrigt læse i lovens § 2, at en sådan køb er omfattet af lovens regler.