Har forretning ret i, at min reklamationsret er bortfaldet, når grydefabrikken er gået konkurs?

Jeg købte sidste år en hundedyr gryde fra Gastrolux, og der var bare ingen ende på hvor god den var (ifølge forretningen) og der var garanti osv.

Nu er belægningen ved at skalle af i bunden og jeg henvender mig så til forretningen, som kort og klart fortæller mig at det er ikke deres problem, da fabrikken er gået konkurs og startet op igen.

Jeg spørger så forsigtigt, om ikke forretningen har en eller anden forpligtigelse overfor mig som kunde, hvortil jeg får at vide at det har den ikke, de er kun formidler mellem mig og fabrikken. Ta' den :-)

Har forretningen ret?

Svar:

Nej, forretningen har ikke ret. Forretningen hæfter over for kunden, og det bliver forretningens problem, hvis fabrikken er gået konkurs.

Du har reklamationsret, og kan du dokumentere, at der er fejl og mangler ved gryden, skal forretningen reparere den gratis eller give dig dine penge retur.