Gælder garantien på hårtørrer, når vi kun har garantibeviset, men ikke kassebon'en?

Min mor har i gave fået en hårtørrer købt hos den lokale isenkræmmer.

Med hårtørreren fulgte et "Købsbevis/garantibevis", udstedt af butikken. Beviset siger at der mod forevisning af dette er 1 års reklamationsret i henhold til købeloven.

Det er udstedt den 5/6-02, og nu virker hårtørreren lige pludselig ikke mere. I butikken siger de, at uden bonen kan de ikke gøre noget, og giver som undskyldning, at de så ikke kan sende varen tilbage til fabrikken.

Men det kan da ikke være rigtigt, når vi har købs-/garantibeviset?

Da vi protesterede henviste ekspedienten til den nye lov, der trådte i kraft i januar, og påstod at beviset ikke havde nogen værdi, uden bonen. Hvad er så meningen med dette bevis, som så vidt jeg kan se ikke giver andre rettigheder end bonen ville have givet. Der står heller ikke på beviset at reklamationsretten er betinget af en kassebon.

Svar:

Du har ganske ret: Det kan ikke være rigtigt, og det er det heller ikke!

Det er korrekt, at købeloven blev ændret pr. 01.01.2002 men der står ikke det mindste om, at reklamationsret er betinget af bon. Det er klart, at man skal kunne bevise, at man har købt varen i den forretning (eller en afdeling til denne), hvor man ønsker at reklamere. Dette bevis kan dog ligeledes føres ved et købsbevis/garantibevis. Det er således nok, at I har garantibeviset. At butikken ikke kan returnere varen til fabrikken er ikke jeres problem, da I har indgået aftale med butikken (den lokale isenkræmmer) - ikke med fabrikken!

En bon vil være aktuel i den situation, hvor man skal have pengene tilbage evt. fordi butikken ikke kan reparere eller ombytte hårtørreren. Men her kan man også føre bevis for prisen på anden måde, og dette til ikke være så svært, da isenkræmmere normalt har kataloger mv. med priserne.

For en god ordens skyld kan jeg oplyse dig om, at reklamationsretten er 2 år - ikke 1 år. Det var nemlig det ændringen pr. 01.01.02 primært gik ud på. Dette kan butikkerne ikke aftale sig ud af ved at give et garantibevis, hvor der står noget andet.

Med venlig hilsen

Annette Hansen