Kan jeg annullere købet af en hest?

Jeg køber en hest om lørdagen og min dyrlæge siger om mandagen, at jeg skal lave handlen gå tilbage, fordi hesten opfører sig mærkeligt (bl.a. stejler og sparker ud). Har jeg så ret til at tilbage levere hesten?

Hesten var sød og rar de 2 gange jeg så på den hos sælger, men den ændrede sig ,da den kom hjem til mig.

Hvilke regler gælder der, når man køber hest, og når man vil have handlen til at gå tilbage?

Svar:

Køb af hest betragtes juridisk set som køb af løsøre (ting) og er derfor reguleret af reglerne i Købeloven.

Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt du har købt hesten hos en hestehandler (altså en, der erhvervsmæssigt sælger heste) eller af en privatperson - og det kan efter omstændighederne godt have betydning, da der gælder særlige regler for de såkaldte forbrugerkøb.

Hovedreglen er dog i begge tilfælde, at der ikke er noget, der hedder fortrydelsesret med mindre det er aftalt i forbindelse med handelen - og det vil igen sige, at du kun kan hæve handelen (altså forlange dine penge tilbage hos sælger mod at tilbagelevere hesten), hvis  de forhold, dyrlægen har konstateret, kan karakteriseres som en (skjult) mangel ved hesten.

Om det er tilfældet er vanskeligt at bedømme ud fra den meget kortfattede beskrivelse, du giver - men det er selvfølgelig klart, at hesten skal være til at komme i nærheden af, både på staldgangen og i øvrigt. Mit bedste råd må derfor være, at du straks skriver til sælger (send brevet anbefalet og behold selv en kopi som bevis) og reklamerer over de mangler, du har konstateret samt forbeholder dig at hæve handelen, hvis tingene ikke bliver bedre i løbet af en meget kort periode (det kan jo være, at hesten bare reagerer på de nye omgivelser, og at unoderne går over når den lige har vænnet sig til den nye tingenes tilstand).

Venlig hilsen

Med venlig hilsen

Husen Advokater

Karen Kaufmann