Må restauranter tage overpris for cigaretter?

På en kro er det ikke ualmindeligt, at en pakke cigaretter er dobbelt så dyre. Må de det?

Og hvis de ekstra penge blot er for "betjening" (fx at de åbner pakken først), kan man så frabede sig denne "betjening" og få pakken til normalpris?

Svar:

En restaurant har ret til at tage en højere pris på en pakke cigaretter, lige som  restauranten kan beregne sig avance på drikkevarer m.v. Restaurantens pris er inkl. betjening, og den bliver ikke anderledes, fordi kunden ikke ønsker at få åbnet pakken.