Skal selskabsformen fremgå af vort brevpapir?

Vi er i gang med at oprette et ApS- eller A/S selskab.

I forbindelse med diverse layoutprøver til brevpapir har jeg et enkelt spørgsmål.

Er der krav til, at henholdsvis et ApS eller A/S skal inddrage selskabsformen i navnet, eller er det nok kun at benytte navnet? Eksempelvis "Firmanavn" eller "Firmanavn ApS"?

Svar:

Selskabsformen skal med. Og det skal cvr-nummeret også. Og hvis du bruger den rigtige advokat til at stifte selskabet med kan du få det stiftet uden stifterhæftelse som jo normalt gælder fra stiftelsen til registreringen i erhvervs- og selskabsstyrelsen. En række advokater har nemlig fået adgang til at registrere direkte i styrelsens database og det betyder, at registreringen sker omgående - der er ingen  hæftelsesperiode. Og at du får cvr-nummeret med det samme, så du bare kan gå i gang! Og få lavet brevpapiret med det samme.

Hvis ikke du skriver aps eller as på dit brevpapir, kan du risikere at komme til at hæfte personligt, fordi kreditorer siger, at de ikke vidste det var et selskab de handlede med. Og derudover fremgår det af loven at både selskabsbetegnelsen (as/aps) og cvr-nummeret skal stå på alle forretningspapirer.

Held og lykke med foretagendet!

Med venlig hilsen

Keller Advokatfirma

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Non-practising Solicitor of the Supreme Court of England and Wales