Må tilbud på sodavand i supermarked begrænses til 3 kasser pr. kunde?

I et supermarked er der i denne uge følgende tilbud på sodavand:

"De første 3 kasser pr. ks. 51,95. Herefter pr. ks. 75,-"

Er et sådan tilbud gyldigt? Jeg mener således ikke at der må være begrænsninger på dagligvarer?

Hvis ja, kan de så nægte at sælge, hvis man går ind i butikken flere gange

Svar:

Ja, det er lovligt

Markedsføringsloven er ændret med virkning fra d. 01.07.2006, og derfor kan butikker nu indføre mængdebegrænsninger, hvor hver kunde maksimalt kan købe en bestemt mængde til en særlig attraktiv pris. Derfor kan butikker – i modsætning til tidligere – nægte at sælge den billige vare flere gange til den samme kunde -. også selv om kunden går ind i butikken flere gange.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk