Kan jeg hæve købet af en mobiltelefon på netauktion?

Jeg har den 30.10.2000 købt en brugt mobiltelefon på netauktion, som skulle være 100% ok og med garanti på til september 2001. Den er simlåst og kunne låses op 5/3-2001. Det vidste jeg godt, men da dagen kom får jeg fra sonofon et nr som skulle tastes ind for at frigøre den, så på det tidspunkt opdager jeg, at firkant tasten ikke virker, ja så sender jeg telefonen til reparation og tænker, at det er en garantisag.

Jeg får telefonen tilbage fra reparation med besked om, at den ikke kan laves, da der har været fugt i telefonen

Jeg har købt et taletidskort til den for at se om den kunne ringe: Det kunne den, men jeg havde ikke tænkt at den ene tast ikke virker for den bruges ikke i det daglige.

Svar:

Indledningsvis skal der nævnes, at du nok må se i øjnene, at dine penge er tabt. Vi forklarer, hvorfor, og hvad du bl.a. skal være opmærksom på, når du handler på internetauktioner.

At du har købt mobiltelefonen på en internetauktion betyder ikke, at reglerne for almindelige auktioner finder anvendelse. Det betyder, at klausuler som "solgt som er og forefindes" ikke holder. Dvs., at man har krav på en mangelfri vare som i andre køb.

Grunden til at der gælder andre regler for internetauktioner i forhold til "almindelige auktioner" er bl.a., at man ikke her som på de "almindelige auktioner" har mulighed for at besigtige varen inden man byder på den. Der er dog mange internetauktionssteder, der ikke er klar over dette.

Har man som forbruger købt varen af en erhvervsdrivende (som her altså udbyder varer til salg på auktion) gælder de almindelige forbrugerbeskyttelsesregler ved salg på nettet. Man har da f.eks. ret til at fortryde købet indtil 14 dage efter, at varen er modtaget. Endvidere kan man ved mangler enten kræve forholdsmæssigt afslag, manglen udbedret, omlevering eller at hæve købet. Har forhandleren udøvet svig eller givet en garanti har man også mulighed for at få erstatning.

Er der tale om køb af en privat (med "internet auktionen" som en slags formidler) kan du kræve  forholdsmæssigt afslag, eller at hæve købet, hvis manglen ikke udbedres. Også i privatkøb er der mulighed for at få erstatning, når sælgeren udøver svig eller har givet en garanti.

I dit tilfælde er der tale om et privatkøb. Du har derfor som udgangspunkt krav på en fejlfri mobiltelefon. Men for, at du kan hæve o.s.v. kræves der dog, at du reklamerer rettidigt. Dvs., at du skal rette henvendelse til sælger, når du opdager fejlen eller når du burde have opdaget fejlen. Gør man ikke det inden rimelig tid, mister man ret til at hæve m.v. Man kan måske nok diskutere, hvornår du burde have opdaget fejlen. Men, når du har haft mobiltelefonen i mere end 4 mdr., må man nok sige, at det er dig der skal bevise, at mobiltelefonen ikke var fejlfri, da du fik den. Og det bliver meget svært.

Vores råd er derfor, at du meddeler sælgeren, at du har krav på en 100 % fejlfri mobiltelefon, og at du, når mobiltelefonen ikke er det, derfor vil have dine penge tilbage mod at sende mobiltelefonen retur. Du kan eventuel oplyse sælgeren om, at de almindelige regler om auktioner ikke gælder for internetauktioner o.s.v.

Naturligvis kan du også meddele sælger, at du vil give ham en dårlig karakter i overensstemmelse med QXL´s betingelser.

Du bør være klar over, at det ud fra et økonomisk perspektiv ikke kan betale sig at tage et juridisk slagsmål med sælgeren. Det bliver meget svært at vinde, og omkostningerne står slet ikke i mål med det resultat du i bedste fald kan opnå.

Med venlig hilsen

 Peter Eliasson Tønder og Claus Bonde Mikkelsen