Kan jeg sætte min virksomhed på anparter eller aktier?

Jeg har et lille problem, som jeg håber, at i kan hjælpe med - hurtigst muligt.

Hvis man har en virksomhed , som  er "kronisk pengeløs", kan man så sætte sin virksomhed på aktier eller anparter?

I virksomheden er der aktiver for 150.000 kr. og gæld for 100.000 kr.

Hvad synes De? Eller er der andre bedre muligheder?

Jeg synes det er alle tiders, at man her kan få gode råd og vejledning.

Tak til Familieadvokaten.dk og alle advokaterne i Ret&Råd..

Svar:

Desværre har du kun nettoaktiver for 50.000 kr. i virksomheden. Der kræves 125.000 kr for at stifte et anpartsselskab. Resten kan du indskyde i kontanter eller andet.

Indskyder du nu og omdanner virksomheden til et anpartsselskab, skal en revisor lave en vurderingsberetning og en advokat selskabet. Det koster o. 15-20.000 kr.

Du risikerer at blive beskattet, medmindre du laver en skattefri omdannelse, og det kan du først fra 1.1.2001 til 30.06.2001 i dit tilfælde. Du kan bede revisor se på om du overhovedet vil blive beskattet - det afhænger af afskrivninger osv.

Skal du i øvrigt bruge penge i virksomheden er der jo kun tre muligheder:

Med venlig hilsen

Keller Advokatfirma

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Non-practising Solicitor of the Supreme Court of England and Wales