Må reklamationsretten kun gælde i 8 dage?

For et par dage siden købte jeg en nederdel på udsalg Den viste sig desværre at have en fejl, der ikke kan udbedres, og jeg ønsker nu at returnere denne.

 Imidlertid fremgår det af bonen, at pågældende forretning ikke bytter udsalgsvarer, ikke giver penge retur og i øvrigt begrænser reklamationsretten til 8 dage.

At forretningen forbeholde sig retten til ikke at bytte udsalgsvarer er jeg indforstået med, men går ud fra at der i dette tilfælde må være tale om en reklamationssag, og at jeg derfor bør være stillet bedre.

Mit spørgsmål er nu: Hvad kan jeg kræve af forretningen?

Ophæver en reklamation reglen om, at udsalgsvarer ikke byttes?

Er det muligt at få det fulde beløb tilbage, eller gælder reglen om, at penge ikke gives retur
stadig?

Og er det i det hele taget lovligt at begrænse reklamationsretten til 8 dage?

Svar:

Kære spørger.

Forretningen kan ikke begrænse din reklamationsret til otte dage, for er det fejl eller mangler ved det købte, kan du kræve dem udbedret i op til et år fra købedagen.

Til gengæld kan forretningen udmærket undlade at bytte varen eller at give kunderne en fortrydelsesret, så de kan få deres penge igen, fx inden for otte dage.