Må jeg lave en indsamling til fordel for mig selv?

Hvis nu jeg lavede en indsamling af penge med det kendte formål at støtte  mig selv. Det kunne jeg f.eks. annoncere i en annonce.

1. Er det lovligt eller er det betleri?
2. Hvis ja - skal jeg betale alm. skat af beløbet?
3. Hvis nej - er det så lovligt, hvis gør det med det formål at give en procentdel til et eller flere på forhånd definerede velgørende formål (f.eks. 50 % til Røde Kors)?

SVAR:

Du kan kun lave en offentlig indsamling, hvis du forinden har fået politiets tilladelse, og det vil du ikke få, når indsamlingen blot skal støtte dig selv.

Du vil heller ikke få en sådan tilladelse, selv om en del af beløbet går til et almennyttigt formål.