Kan min bror få sin bil tilbage?

I januar måned solgte min bror en brugt bil for kr. 3000 via den Blå avis til ukendt person . Han modtager betaling med 6 falske 500 kr. sedler. Dette opdages først efter at bil og køber er væk. Pengene afleveres herefter til politiet. Der optages en rapport og bilen efterlyses. Der blev ved handlen lavet købskontrakt, men køberen opgav selvfølgelig falsk navn og adresse.

Købskontrakten blev afleveret til politiet sammen med de falske sedler. Politiet oplyser, at de ikke kan melde bilen stjålet, da den er blevet betalt (selvom det er med falske penge og i god tro). I stedet er der tale om bedrageri.

I marts måned meddelerer motorkontoret imidlertid, at bilen er blevet omregistreret. Politiet kontaktes herefter igen. De efterforsker dette.

For et par uger siden kontakter politiet min bror og meddeler, at de har sporet den ukendte køber, der betalte med falske penge. Via motorkontoret kendes også den nye "ejer" af bilen.

Spørgsmålet lyder herefter: "Har min bror ret til at få bilen tilbage, selvom den "nye" køber har været i god tro ?? eller er der på anden vis   mulighed for at blive holdt skadesløs - selvom der kun er tale om et   relativt beskedent beløb.

SVAR:

Efter en gammel lov kaldet Danske Lov har man ret til at få sine genstande tilbage - såkaldt vindicere - såfremt de har være frastjålet en., også selv om tingeene er solgt videre til en godtroende køber.

I din brors tilfælde er bilen dog ikke frastjålet, men bedraget fra ham. Din bror har til forskel fra tyveri tilfældet haft en vilje og ønske om at afstå bilen, han fik blot ikke pengene. Under disse omstændigheder kan din bror ikke i forhold til en godtroende 3. mand vindicere bilen.

Det der reelt er bristet i denne sag er en vederlagsforudsætning, som ikke er relevant i  forhold til 3. mand i god tro.

Din bror må holde sig til bedrageren, ingen andre.

Med venlig hilsen

Lars Sandager-Jørgensen

RET&RÅD, Hillerød

retraad.gif (5798 bytes)