Er det nødvendigt med advokatbistand, når man indgår en entreprisekontrakt med en murermester?

Hej jeg skal til at bygge et hus, og skal derfor til at lave en kontrakt  med murermesteren, hvor det er beskrevet hvor meget jeg skal betale,  hvornår o.s.v.

Det jeg gerne ville høre noget om er, hvis han f.eks ikke følger tegninger. Hvilke regler gælder så, og hvilke midler har jeg  til rådighed?

Er vores kontrakt gyldig,  hvis den ikke har været over en advokat?

SVAR:

Det er aldrig en gyldighedsbetingelse, at et dokument går over en advokat, men det giver sikkerhed for, at tingene er gennemtænkte og i orden set fra din side.

Hvis du bare laver en entreprisekontrakt ved køkkenbordet og/eller uden at have særdeles god forstand på det, er det mere et spørgsmål om tro og tillid ( læs religion ), end om jura, da din retsstilling vil være helt afhængig af, hvad der står i kontrakten.

Spørgsmålet om din betalingsforpligtelse er her det mest uinteressante set fra din side.Der skal også vedtages AB 92 og laves en meget nøjagtig beskrivelse. Hvad med fundering, ekstraregninger, tidsfrister,dagbøder, kloak og tilslutning mv.

Det generer normalt ikke folk at betale betydelige beløb til en bank i gebyr til finansiering mv., men mange tror, at de uden risiko kan spare honoraret til en advokat med forstand på entrepriseret.

Med venlig hilsen

Advokat Tom Tønnies

Ret & Råd, Vejen

jug-logo.jpg (14017 bytes)