Hvordan slipper jeg af med mine skibsanparter?

Jeg er den " lykkelige " ejer af nogle skibsanparter, som jeg gerne vil af med på den bedste mulige måde.

Jeg købte dem i 1992, hvor jeg selvfølgelig blev lovet, at ekstraindbetalinger med 99% sikkerhed ikke ville forekomme, fordi de var lavet på en speciel måde.

MEN så sidste år fik jeg så ekstraindbetalinger for ca. 9.000 kr. og i år på ca. 13.000 Kr..

Indtil videre har jeg overholdt min forpligtelser og indbetalt pengene, men det er ved at tage livet af mig, rent økonomisk.

Jeg har overvejet bare at stoppe med indbetalingerne, men jeg kan ikke overskue, hvad det ville indebære for mig.

Jeg bor alene, og jeg ejer ikke væsentligt af værdi, bortset fra at jeg har en ny bil, men den er jo i pant til banken.

Jeg ville høre, om I kunne give mig råd og vejledning om, hvad kan gøre for at slippe ud af dette " helvede "..

På forhånd tak.

SVAR

Jeg kender desværre ikke nogen nem opskrift til løsning af dit problem.

Det vil nok være dumt at stoppe indbetalingerne, da du i så fald givetvis vil blive taget til inkasso for de skyldige beløb. Du vil da kunne blive dømt til betaling. Der vil herefter kunne blive foretaget udlæg i din bil - ganske vist med respekt af bankens panteret. Når du efterhånden får en friværdi i bilen, vil der blive dækning for udlægget. Du vil desuden ikke kunne sælge bilen uden at indfri udlægget.

Du nævner ikke hvor mange anparter du har og i hvilke selskaber.

Hvis der er tale om gængse anparter kunne du eventuelt prøve at sælge disse gennem f. eks. Dansk Anpartsinvestering i Horsens tlf. 76 28 28 20. Et salg vil udløse skat på genvundne afskrivninger, og du skal derfor måske ikke blot betale penge for at komme af med anparterne, men desforuden betale skat af de genvundne afskrivninger.

En sidste mulighed - som måske er den bedste - er, at du beholder anparterne og betale opkrævningerne på ekstraindbetalingerne. Dermed udskyder du skatten. Du kan trøste dig med, at skattevæsenet betaler en pæn del af dit tab.