Er jeg tvunget til at benytte mobilix-taletidskort i 6 måneder?

Jeg erhvervede mig for omkring en måned siden en mobiltelefon. Den var med taletidkort fra mobilix. Jeg har så i den løbet af den første måned erfaret, at det er meget dyrt ved mobilix og ønsker at flytte selskab.

Jeg regnede med, at jeg bare kunne skifte kortet i telefonen, men fandt ud af, at mobilix havde spærret telefonen for andre selskaber i et halvt år. Jeg er med andre ord tviunget til benytte mobilix i et halvt år.

Nu er mit spørgsmål så, om det er lovligt at låse en telefon fast til et bestemt firma i et halvt år?

SVAR:

Ja, det er lovligt, hvis du har forpligtet dig til at have et bestemt abonnement til den købte mobiltelefon i den omtalte periode.

Prisen på mobiltelefonen er netop fastsat på baggrund af, at det pågældende selskab har ydet et tilskud, som det får ind igen fra dig det næste halve år.