Hvor meget må man betale med mønter?

Kan en forretning afvise at modtage mønter som betaling, hvis der er for mange (samlet beløb) og i givet fald, hvad er grænsen, hvor forretningen må afvise betalingsformen.

SVAR:

En forretning kan godt nægte at modtage hele betalingen i mønter, men kun hvis der er tale om mere end 25 mønter af hver enhed. Eller svaret med § 4 stk. 2 i møntloven:

"Ingen har pligt til i én betaling at modtage mere end 25 mønter af hver enhed".