Har min bank ret i, at det er ulovligt, at jeg har udleveret pinkoden til mit dankort til min kone?

Jeg har lige haft en samtale med min bank, som mener, at udlevering af en dankort pinkode til min ægtefælde, som har fuld adgang til mine konti, er en overtrædelse af loven. Som følge at denne udlevering mener banken så, at jeg skal have nyt kort.

Jeg har ikke forstand på jura, hvorfor jeg forsøger med et spørgsmål til dig, men er det en korrekt fortolkning af loven, som banken laver?

SVAR:

Jeg kender ikke nogen lovbestemmelse, der medfører, at man ikke må udlevere sin pinkode til sin ægtefælle.

Jeg foreslår, at du beder banken skriftligt begrunde sin opfattelse.

Hvis din ægtefælle misbruger dit dankort, hæfter du fuldt ud for misbruget, da du har givet hende pinkoden, men dette gør ikke udleveringen ulovlig.

Du kan læse mere om reglerne om hæftelse for midbrug af dankort på emne nr. 653.