Hvordan beregnes afgiften på gave til søns samlever?

Min svigermor har solgt sin villa, og har derved fået en sum penge til rådighed.

Nu overvejer hun at forære sine børn og svigerbørn den "tilladte" sum..

Nu er problemet at det ene par lever papirløst sammen, og har gjort det i ca. 9 år.

Kan hun i 2023 forære dette par den samme sum som de øvrige?. Altså 71.500 kr. + 25.000 kr., eller vil dette få skattemæssige konsekvenser for den "uægte" svigerdatter?

SVAR:

Den "uægte" svigerdatter kan ikke modtage gaver til en gaveafgift på 15%. Dette gælder, selv om parterne har boet sammen i mere end 2 år.

Hun skal betale indkomstskat af beløbet.