Kan jeg kræve erstatning for køb af hund med hofteledsdysplasi?

Hej Brevkasse

Vi har for lidt under 2 år siden købt en hund, som vi indenfor 1 år efter købet gjorde sælger opmærksom på havde hofteledsdysplasi, som er reglen for hunde under DKK.

Sælger ville imidlertid ikke give forholdsvis "erstatning", som ellers er almindeligt ved en sådan "skavank", da hunden, grundet "skaden" ikke kan bruges til avl og udstilling.

Nu er det sådan, at hofteledsdysplasien er blevet så slem, at operation er nødvendig!!!!!

Hvad er vores rettigheder i denne sag - Har sælger ikke pligt til at give forholdsmæssig erstatning?

Det skal bemærkes, at vi tidligere havde en "uægte" hund, som døde efter 5 måneder. Sælgeren af vores nuværende hund fik historien om den "gamle" hund og mente, at vi skulle kontakte sælger for erstatning. Nu står han selv som den erstatningsgivende og bakker nu ud. Hvad gør vi?

SVAR:

Der er helt klart tale om en mangel ved det købte - i dette tilfælde hunden - og I har ganske rigtigt krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen, hvis I kan dokumentere, at I har reklameret over manglen inden et år efter købet. En dokumentation, der bliver vanskelig - eller måske umulig - medmindre I reklamerede i form af et anbefalet brev.

Men når I har forholdt jer passive i et år efter, I blev opmærksomme på manglen - hvis jeg læser jeres brev rigtigt - har I efter min vurdering forspildt muligheden for at få et forholdsmæssigt afslag.

Det forholdsmæssige afslag ville i øvrigt på ingen måde kunne dække den operation, hunden skal igennem. Et sådant blive fastsat i forhold til den pris, I har givet for hunden.